Mit mondanak a csillagok?
A hoteleket csillagokkal osztályozzák. Az osztályozás egy összetett szempontrendszer szerint történik, a szempontrendszer egyrészt kötelező érvényű minimum feltételeket, másrészt bizonyos pontszám megszerzését írja elő. E pontszám meghatározott szolgáltatási jellemzők teljesítéséből adódó össz pontszám. A szolgáltatások körét és pontszám értékét a rendelet mellékelete felsorolja.
A kötelező minimum előírások alól egy esetben van mentesség: műemlék épület esetén, ha annak műemlék mivoltából fakadóan a szobák minimális alapterületére vonatkozó feltétel nem telejesíthető.
A csillagokat feltételrendszer teljesítésével érdemlik ki a hotelek. A feltételek a szobák nagyságágára, berendezésére és felszereltségére; a vizesblokk mennyiségére, berendezésére és felszereltségére; a személyzet öltözékére; a kötelező szolgáltatásokra (recepciószolgálat, textilváltás rendje, étkezési szolgáltatások); és a fakultatív szolgáltatásokkal elérendő pontszámra terjednek ki.
***
Ezek a hotelek olyan méretűek, ami már lehetővé teszi, hogy nagyobb létszámú személyzet dolgozzon a létesítményben és szélesebb körű szolgáltatásokat, valamint nemzetközi minőségnek megfelelő szolgáltatást kínáljon. A recepció és a közös helyiségek tágasabbak. A szállodák zömében már légkondicionáltak. Valamennyi hálószoba fürdőszobával ellátott és szobaszolgálatot is biztosíthatnak.
Szobák:
A hotel szobaegység nagysága legalább a szobák 80%-ánál:
Egyágyas: legalább 14 m2
Kétágyas: legalább 18 m2
Berendezés: asztal, pipere-íróasztal (írólap) tükörrel, lámpával, telefon, hűtőszekrény, TV, a szobákból közvetlenül lehet városi és távhívást lebonyolítani.
Lakosztály: két egymás melletti szoba összenyitásával minden megkezdett 50 szoba után egy - ha a szállodai szobák száma nem éri el az 50-et legalább egy - lakosztályt kell kialakítani úgy, hogy annak egyik szobája ülőgarnitúrával nappalivá alakíthatóvá legyen.
Közös és szolgáltató helységek:
A hotel hallal, legalább egy melegkonyhás vendéglátó üzlettel és legalább egy egyéb vendéglátó üzlettel rendelkezik. A vendéglátó üzletek együttes kapacitásának el kell érnie a pótágy nélkül számított szállodai férőhelyeknek legalább a 40%-át.
Recepció szolgálat:
A fogadó szolgálatot 24 órán át, de két idegen nyelven legalább napi 16 órán át látják el.
Étel- és ítalkínálat:
Szezonjelleggel működő hotelben 3 fogásos menü, a főfogásban két választási lehetőséggel vagy büféebéd, -vacsora 3-3 féle leves, előétel, főétel, desszert,
Egész évben folyamatosan működő hotelben á la carte étel- és italválaszték, legalább nyolcféle magyar minőségi borral.
Egyéb szolgáltatások:
Szobaszerviz az étterem nyitvatartási ideje alatt, telefax, fénymásolás, kulturális és idegenforgalmi információk nyújtása, a porta továbbítja a vendég postai küldeményeit. Készpénzkímélő fizetés mód biztosított
****
Ebben a kategóriában, az előbbivel összehasonlítva jelentős különbség tapasztalható a bútorok, a lakberendezés és a felszerelések minőségében. A hálószobák tágasabbak, mint az alacsonyabb besorolású szálláshelyeken. A rendelkezésre álló szolgáltatások között már olyan szolgáltatások szerepelhetnek, mint a portaszolgálat, 24 órás szobaszolgálat, mosoda vagy vegytisztítás.Szobák:
A hotel szobaegység nagysága legalább a szobák 80%-ánál:
Egyágyas:
legalább 16 m2
Kétágyas:
legalább 24 m2
Valamennyi szoba fürdőszobás, minibár, üvegnyitók, poharak a minibárhoz, jegyzettömb íróeszközzel, távirányítású színes TV, a szobában hotelkommunikációs rendszer is ki van építve.
Lakosztály: a háló- és lakóterület építészetileg elválasztott, legalább 30 négyzetméter alapterületű és a szállodában legalább egy, 50 szoba felett minden megkezdett 50 szoba után további egy állandó lakosztály van kialakítva.
Közös és szolgáltató helységek:
A hotel hallal, legalább egy melegkonyhás vendéglátó üzlettel és legalább egy egyéb vendéglátó üzlettel rendelkezik. A vendéglátó üzletek együttes kapacitásának el kell érnie a pótágy nélkül számított szállodai férőhelyeknek legalább a 40%-át. A szálloda legalább egy különteremmel rendelkezik.
Recepció szolgálat:
A fogadó szolgálatot 24 órán át műszakonként legalább három idegen nyelven látják el
Étel- és ítalkínálat:
A szezonjelleggel működő hotelben kétféle 3 fogásos menü, a főfogásban 2-2 választási lehetőséggel, vagy büféebéd és vacsora: 5-5 féle előétel, főétel, 3-3 féle leves, saláta és desszert, valamint kétféle sajt
Egész évben üzemelő hotelben á la carte étel- és italválaszték, legalább 12 féle magyar minőségi borral.
Egyéb szolgáltatások:
Szobaszerviz egész nap, telefax, fénymásolás, kulturális és idegenforgalmi információk nyújtása, a porta továbbítja a vendég postai küldeményeit. Készpénzkímélő fizetés mód biztosított. Széf a szobákban vagy a portán, bel- és külföldi sajtótermékek árusítása, repülőjegy-konfirmálás, fittnes vagy gyógyászati centrum, garázsszolgáltatások, kocsirendező, konferenciaszolgáltatás.
*****
Ezek a hotelek tágas és luxus minőségű ellátást biztosítanak a hotel valamennyi részében, és kifogástalan színvonalon szolgálják ki a vendégek igényeit. A nemzetközi elvárásoknak megfelelő különleges szolgáltatásokkal kedveskednek látogatóiknak. Minden egyes szálloda saját tervezésű interiorral rendelkezik, különleges anyagokból készült berendezési tárgyak színesítik és teszik kényelmesebbé a vendégek tartózkodását.Szobák:
A hotel szobaegység nagysága legalább a szobák 80%-ánál:
Egyágyas:
legalább 18 m2
Kétágyas:
legalább 26 m2
Valamennyi szoba fürdőszobás minibár, üvegnyitók, poharak a minibárhoz, jegyzettömb íróeszközzel, távirányítású színes TV, a szobában hotelkommunikációs rendszer is ki van építve. Valamennyi vendégszobában légkondicionált.
Lakosztály: a háló- és lakóterület építészetileg elválasztott, legalább 34 négyzetméter, a rendelet hatálybalépése után épülő hotelben 40 négyzetméter. A hotelben legalább egy, 30 szoba felett minden megkezdett 30 szoba után további egy állandó lakosztály van kialakítva.
Közös és szolgáltató helységek:
A hotelben legalább egy étterem és két egyéb vendéglátó üzlet működik, továbbá a hotelben különtermek állnak a vendégek rendelkezésére.
Recepció szolgálat:
A fogadó szolgálatot 24 órán át műszakonként legalább három idegen nyelven látják el.
Étel- és ítalkínálat:
Szezonjelleggel működő hotelben, 4 fogásos menü, minden fogásban 3 választási lehetőséggel vagy büféebéd, -vacsora,
Egész évben üzemelő hotelben á la carte ételválaszték, itallap, az italrendelést szakmai tanácsadás segíti.
Egyéb szolgáltatások:
Szobaszerviz egész nap, telefax, fénymásolás, kulturális és idegenforgalmi információk nyújtása, a porta továbbítja a vendég postai küldeményeit. Készpénzkímélő fizetés mód biztosított. Széf a szobákban vagy a portán, bel- és külföldi sajtótermékek árusítása, repülőjegy-konfirmálás, fittnes vagy gyógyászati centrum, garázsszolgáltatások, kocsirendező, konferenciaszolgáltatás.